Jak si vybrat elektrokolo?

Elektrokola jsou trendem poslední doby. Začalo to městskými elektrokoly, ale dnes se na nich můžete prohánět po horách i na singletrailech. Není se čemu divit. Představa toho, že dokážete šlapat bez větší námahy i do kopce, je lákavá.

Jaké jsou další výhody elektrokol? 

  1. Méně vynaloženého úsilí ke zdolání obtížnějších tras (zejména do kopce).
  2. Přeprava na elektrokole je rychlejší a velmi flexibilní. Dostanete se všude. Kolo můžete využít do města i do přírody.
  3. Elektrokola sebou přináší i menší fyzickou zátěž například na vaše klouby a svaly.
  4. E-kola jsou ekologicky šetrné dopravní prostředky.
  5. Zlepšení duševního zdraví.

Pokud se řadíte mezi ty, kteří jízdu na kole doslova „nesnáší” už od dětství, s elektrokoly zažijete úplně jiný pocit. Jízda na kole se stane konečně zábavou. Ale jak vybrat správné elektrokolo?

Podle čeho vybírat elektrokolo?

Hned ze začátku byste měli zvážit dvě kritéria, které jsou pro výběr e-kola stěžejní. Jsou to:

  1. osobní potřeby a očekávání,
  2. cena, kterou jste ochotni do kola investovat.

Na trhu najdete kola s cenovkou od 15.000 Kč do 400.000 Kč. S růstem ceny roste i celková kvalita jednotlivých komponentů kola, výdrž baterie nebo celkový dojezd elektrokola. 

Máte rozmyšleno, kam budete s elektrokolem jezdit? To by mělo být prvním krokem při výběru. Stejně jako existuje několik typů klasický kol, existují různé typy elektrokol. Nemá cenu kupovat celoodpružené horské e-kolo pokud máte v plánu jezdit jen do města nebo po silnici na vzdálenost max. 20 km. Stejně tak nemá smysl kupovat kolo za 15.000 Kč pokud máte v plánu jezdit na trailech. Věřte nám. Jízdu byste si vůbec neužili a kolo by bylo po pár jízdách zničené.

Typy elektrokol

Horská elektrokola

Horské elektrokolo si nejvíc užijete v terénu. Je určeno pro lidi, kteří vyhledávají sportovní zábavu a jízdu v náročnějším terénu. Skvěle si zajezdíte na trailech, v lese nebo ve vysokých horách. Kola jsou vybaveny s předním odpružením a některé i s odpružením zadním. Dle toho se  rozdělují na horská elektrokola s pevným rámem a horská elektrokola s celoodpruženým rámem. U těchto kol se dbá na kvalitu komponentů jako celku, aby byla jízda plynulá a vše reagovalo rychle a spolehlivě.  

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola jsou vhodná do lehčího terénu i do města. Jsou ideální pro ty, kteří se ještě nerozhodli, kde budou jezdit. E-kola jsou více přizpůsobeny jízdě ve městě svou geometrií, hmotností, ale i výbavou. Často na nich najdete nosiče, osvětlení nebo blatníky. Oproti horským elektrokolům, které jsou univerzální pro obě pohlaví, geometrie krosových kol bývají přizpůsobeny zvlášť pro muže a ženy. Výhodou dámských krosových kol je jednoznačně snížený rám kola a častokrát vyladěný design do jemnějších barev. 

Městská elektrokola

Městská e-kola jsou skvělým dopravním prostředkem po městě a okolí. Můžete si nimi vyrazit do práce, na nákup do školy nebo se jen tak projíždět. Obvykle disponují typicky městskou výbavou jako jsou blatníky, nosiče, osvětlení, zvonek nebo stojánek. Některá městská elektrokola můžete složit a převážet v jiném dopravním prostředku. 

Silniční elektrokola

S elektro silničkou budete nyní ještě rychlejší. Silniční kola se vyznačují úzkými pneumatikami, které umožňují velmi rychlou jízdu. S elektrokoly nyní ujedete mnohem více. Silniční e-kola bývají lehčí a je tomu přizpůsobena i hmotnost baterie. 

Jak elektrokola fungují?

Pokud si myslíte, že elektrokolo bude šlapat za vás, pletete se. Elektrokola disponují elektropohonem, který pouze pomáhá při šlapání. Na kole je tzv. režim asistovaného šlapání, který si můžete nastavit dle vlastních požadavků. Obvykle (nikoliv vždy) bývá na kole 3-5 režimů, které lze ovládat na displeji či ovladači. Asistenta lze kdykoliv vypnout a šlapat bez úplné pomoci. Výkon motoru je přímo úměrný intenzitě šlapání. Čím rychleji cyklista šlape, tím větší je výkon motoru. Výkon motoru má nastavenou maximální hranici. Pokud ji frekvence šlapání přesáhne, výkon se ustálí na maximální hodnotě a více se nezvyšuje.

Jaké parametry při výběru kola sledovat?

Typ pohonu

Dnes se na trhu můžete setkat s pohonem na předním náboji, s pohonem na zadním kole nebo se středovým pohonem. Každý z nich má svá specifika, která mají vliv na celkovou jízdu. E-kola s motorem v předním náboji se dnes již moc nevyrábí. Nevýhodou je zvýšená hmotnost přední části kola a tím i horší ovladatelnost například při jízdě přes překážky. U elektrokol s předním nábojem dochází velmi často k prokluzování předního kola v kluzkém terénu.

Naopak motor v náboji zadního kola lépe přenáší točivý moment, díky němuž nedochází k prokluzování. Stejně jako u předního pohonu je kolo nerovnoměrně vyvážené. Výhodou je jeho nižší cena oproti středovému pohonu. Je vhodný pro silniční či městské cyklisty, ale i pro cyklisty s krosovými elektrokoly do lehkého terénu. 

Nejoblíbenější jsou elektromotory ve středu kola. Středový motor je skvěle vyvážený a má skvělé jízdní vlastnosti. Má vysoký výkon s citlivým dávkováním výkonu kola, dlouhé dojezdy a je plynulý. Nevýhodou může být vyšší cena.

Výkon motoru e-kola

Česká legislativa povoluje maximální výkon 250 W, a proto je maximální rychlost elektrokola omezena již výrobcem. Při překročení rychlosti 25 km/h se motor automaticky odpojí a cyklista šlape svou silou. Někteří prodejci nabízí možnost navýšení rychlosti. Ale pozor. Z vašeho elektrokola se rázem stane motocykl. 

Baterie

Bez kvalitní baterie a motoru by elektrokola nebyla elektrokoly. Zde platí čím vyšší kapacita, tím déle kolo vydrží. Celková výdrž je však závislá také na hmotnosti jezdce, náročnosti terénu či použitém režimu pohonu. Dojezd elektrokola je tedy ze začátku spíš odhadem. Pro městská a silniční elektrokola je dostačující baterie s kapacitou do 400 Wh. Pro horská kola a náročnější trasy je vhodnější kapacita baterie nad 500 Wh. U baterie je důležité sledovat také její hmotnost. A kolik na baterii ujedete? Předpokládaný dojezd si můžete zjistit například na simulátoru Bosch. Dražší kola mohou mít dojezd až 150 km. Ty městská obvykle do 70 km. 

Doba nabíjení se liší dle typu baterie. Obvykle se pohybuje mezi 3-5 hodinami. Baterie jsou nejčastěji zakomponovány do středové části kola, ale můžete ji najít také na nosiči nebo za sedlovou tyčí. Pro dobití vám bude stačit běžná zásuvka. V případě, že se vám baterie vybije na cestě, budete muset došlapat bez pomoci nebo si ji nechat nabít na speciálních místech.

Displej e-kola

Displej elektrokola se nachází na předních řidítkách. Poskytují základní informace o jízdě, jako je stupeň podpory, stav nabití baterie, rychlost, aktuálně najeté kilometry a celkové ujeté kilometry. Slouží k regulaci stupni podpory, která je obvykle v rozmezí 3-5 režimů. 

Komponenty

Elektrokolo není jen o motoru a baterii. Abyste si jízdu opravdu užili, potřebujete kvalitní komponenty kola. Při výběru se nezapomeňte zaměřit na výběr materiálu rámu, kvalitu brzd a odpružení nebo na přehazovačky. S výběrem komponent vám rádi poradíme. Neváhejte nás kontaktovat

První půjčení elektrokola v Praze a  v Brně

Stále si nejste jisti, jaké elektrokolo vybrat nebo zda ho vůbec chcete? Elektrokola si můžete nejprve vypůjčit a zjistit, jaké vám sedí. Můžete vyzkoušet různé velikosti rámů a samotných kol, které se dnes již dělají ve velikostech 27,5” nebo 29”. Po zkušební jízdě sami posoudíte, jak silný motor budete potřebovat a jak velkou baterii využijete. V naší půjčovně v Praze i v půjčovně v Zastávce u Brna budete mít testovací hodinu zdarma.

Porovnání (0)