KTMElektrokola.cz  >  Systém pohonu BionX

Systém pohonu BionX

Základní charakteristiky:
  • lehký motor umístěný v zadním kole, naprosto tichý.
  • inteligentní snímač síly šlapání pro velmi citlivou odezvu motoru bez jakýchkoliv vibrací a hluku.
  • vestavěný generátor, který využívá a rekuperuje brzdnou sílu. Energii takto získanou ukládá zpět do baterie. Zvyšuje se tím dojezd až o 15%.
  • přehledná jednotka s jednoduchým ovládáním a čtyřmi volitelnými módy jak pro asistenci, tak pro rekuperaci.
  • možnost individuálního nastavení celého systému dle vašich potřeb a zadaných podmínek.

BionX je kanadský systém, který používá KTM jako výkonný pohon sportovních horských a krosových elektrokol do modelové řady 2013. Pro sezónu 2014 elektrokola s pohonem BionX KTM nezařadilo a plně jej nahrazuje vlasním systémem vyvinutým s firmou Panasonic (viz. systém KTM-Panasonic).

Systém BionX pracuje intuitivně, poskytuje Vám při jízdě přesně takovou podporu, která odpovídá síle, kterou šlapete do pedálů. V motoru umístěný tenzometr, neustále měří sílu, kterou šlapete do pedálů a na základě tohoto měření systém řídí výkon motoru. Síla kterou šlapete a podpora v motoru je neustále v ideální rovnováze, díky čemuž si můžete naplno a nerušeně užívat svoji jízdu.



OBR. 1: Systém BionX neustále měří sílu jakou šlapete do pedálů a podle toho přesně dávkuje míru1 přídavného pohonu. Nejvíce přidává v horní a dolní úvrati klid (tzv. mrtvých bodech, dead point), méně pak, když je síla cyklisty na pedál největší. Graf v pravo zobrazuje průběh podávání výkonu samotným cyklistou (zelený graf), kde je vidět kolísání podle polohy pedálů a také častý případ rozdílné síly levé (45%) a pravé nohy (55%). Inteligentní pohon BionX vše toto analyzuje a podle toho přesně dávkuje potřebný výkon. To vše vede k mimořádně plynulé a citlivé jízdě a k nejlepšímu využití energie jak pohonu tak cyklisty.


Systém BionX jako v současnosti jediný na trhu má systém zpětné rekuperace energie, tj. dobíjení během jízdy. Kdykoliv zmáčknete brzdové páky, nebo když na ovládacím displeji nastavíte jeden ze čtyř stupňů přibržďování motoru v zadním kole, začne motor přetvářet brzdnou energie v energii elektrickou a nabíjet baterii při jízdě. Při aktivním využívání tohoto systému v kopcovitém terénu si prodloužíte dojezd až o 15%.

Nový 48V motor (na elektrokolech KTM modelové řady 2012) s optimalizovanou elektrotechnologií výrazně zvýšil svoji efektivitu a v kombinaci s novu 48V baterií umožnuje dojezd až kolem 130 km.

Nová baterie s napětím 48V (na elektrokolech KTM modelové řady 2012) poskytuje největší dostupný výkon na současném trhu. Inovativní Li-Mn články umožňují maximální kapacitu energie za současně nejmenší velikosti a hmotnosti. Inovavané nabíječky značně zeštíhlely a neliší se například od připojovacích kabelů, které znáte z notebooků, takže není problém je mít kdykoliv sebou. Přitom poskytují plné nabití baterií za krátkou dobu od 2 do 4 hodin.


Typ baterie Obrázek Modely Hmotnost Kapacita Napětí Energie Články
Baterie do rámu 36V/8 Ah eRACE
eCROSS
eTRAIL
3,5 kg 8,8 Ah 48 V 422 Wh 52 článků 3,7V/2,2Ah
Baterie na nosič 36V/8Ah eLYCAN
eFUN
2,6 kg 6,6 Ah 48 V 317 Wh 52 článků 3,7V/2,2Ah

Typ baterie Počet nabíjecích cyklů Doba nabíjení Dojezd na
1 nabití
Baterie do rámu 36V/8 Ah min. 1000 3-4 hod 60-130 km
Baterie na nosič 36V/8Ah min.1000 2-3 hod 45-100 km

Tabulka 1: Technická data systémů BionX používaných na elektrokolech KTM modelové řady 2012.


Systém BionX poskytuje 4 stupně podpory a také 4 stupně brzdění-dobíjení, což nabízí dostatečné varianty pro různé typy terénu a podmínek. Nastavení stupňů probíhá pomocí tlačítek na LCD ovládací jednotce na řidítkách. Tlačítka jsou umístěna v dosahu pravého palce ruky a je velice snadné je ovládat i při samotné jízdě.


Stupeň podpory Míra podpory jmenovitého výkonu 250W Doporučené praktické využití Stupeň brzdění - dobíjení Doporučené praktické využití
1 50 % Rovina 1 Mírné klesání, vítr do zad
2 100 % Mírné stoupání, protivítr 2 Klesání, silný vítr do zad
3 180 % Kopce, silný protivítr 3 Prudší sjezdy
4 300 % Prudké kopce 3 Nejprudší sjezdy

Tabulka 2: Systém ovládání podpory a rekuperace pomocí LCD ovládací jednotky na řidítkách.



Graf 1: Předpokládaný dojezd při zapnutí jednolivých stupňů podpory. Předpokládaný dojezd (doba po kterou pohon poskytuje energii) nezávísí pouze na zapnutém stupni podpory, ale je neustále ovlivňován mnoha faktory jako jsou hmotnost jezdce, náročnost terénu, povrch terénu, vítr, teplota vzduchu, softwarové nastavení řídící jednotky.


Ovládací jednotka systému BionX:
  • LCD display s podsvícením
  • nastavení 4 stupňů síly pohonu
  • nastavení 4 stupňů síly brzdění – rekuperace energie
  • indikátor nabití baterie
Funce tachometru:
  • aktuální rychlost (km/hod)
  • aktuální vzdálenost (km)
  • celková vzdálenost (km)
  • průměrná rychlost (km/hod)
  • čas jízdy (hod)
Motor systému BionX v zadním náboji:
  • bezkartáčový motor s integrovaným měřičem točivého momentu.
  • napětí 48 V.
  • jmenovitý výkon 250 W
  • maximální výkon 600 W
  • maximální točivý moment 40 Nm

Ostatní systémy pohonu

Archív systémů pohonu