KTMElektrokola.cz  >  O elektrokolech

O elektrokolech

Co je vlastně elektrokolo?

Elektrokolo obecně je jízdní kolo doplněné o motor, baterii a ovládání, které vypomáhájí při jízdě. Námi prodávaná elektrokola KTM patří do kategorie jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem - EPAC (elektricky asistované jízdní kola, jinak též známy jako e-bike nebo pedelec).

Do této kategorie patří elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h (s tolerancí 10%) Samozřejmě např. z kopce můžete jet i rychlostí mnohem vyšší, ale už bez asistence elektromotoru. Dále jmenovitý výkon elektromotoru může být maximálně 250 W (maximální výkon může být i několikanásobně vyšší). Dopomoc elektromotoru muže být aktivována pouze při aktivním šlapání. Na elektrokole na rozdíl od elektroskůtru je třeba tedy šlapat, ale asistence elektropohonu je dostatečně velká pro snadné vyjetí každého kopce. Bez šlapání může akcelerátor elektrokolo uvést pouze do rychlosti 6 km/h z klidového stavu.

Pro tato elektrokola platí stejné podmínky pravidel provozu jako pro jízdní kola. Pro provoz těchto elektrokol nepotřebujete registrační značku, technický průkaz, stk, ani povinné ručení a pro řízení těchto elektrokol nemusíte mít řidičský průkaz ani cyklistickou přilbu, pokud Vám není méně než 18 let, ale z důvodu bezpečnosti cyklistickou přilbu rozhodně doporučujeme.

Obecné výhody elektrokol

  • rychlá a pohodlná doprava i do kopců bez zapocení
  • energie na asistenci pohonu až na 130 km na jedno nabití
  • baterie dobitá za 3-4 hodiny, kdekoliv, kde je elektrická zásuvka
  • bezkonkurenční náklady na 1 km přibližně 0,04 Kč
  • nepotřebujete řidičský průkaz, registrační značku, STK, povinné ručení, u dospělých není povinná ani přilba
  • pořád je to „jenom kolo“, takže je můžete přepravovat vlakem, cyklobusem, tramvají apod.
  • pokud dojde baterie, můžete stále dojet

Pro koho je elektrokolo?

  • elektrokolo je ideální variantou pro pravidelnou dopravu do zaměstnání, školy, na nákupy a podobně. Ve městě budete nejrychlejší, mezi obcemi zdoláte snadno i větší vzdálenosti a kopce, aniž byste dojeli udýchaní a upocení.
  • chcete začít nebo se vrátit k pravidelnému sportování na kole a máte obavy, že vaše aktuální kondice a ručička na vaší osobní váze vám neumožní důstojný začátek budování kondice a snižování váhy? Elektrokolo vám umožní začít a rozvíjet kondici dle vašich možností.
  • pánové, jste vášnivými cyklisty a vaši drahou polovičku nemůžete přesvědčit ke společným vyjížďkám, protože při zmínce o prvním kopci se ji nikam nechce. Na sportovním MTB nebo krosovém elektrokole KTM může s vámi zdolávat i největší pohoří.
  • dámy, rády by jste vyrážely na kolo se svými chlapy, ale při představě jejich otrávených obličeju, když čekají na každém kopci vás přechází chuť? Vyražte na elektrokole a budete čekat vy na ně!
  • chcete si užívát cyklovyjížďky s vašimi podstatně zdatnějšími kamarády? Na ostrých bajcích KTM s elektropohonem (eLycan, eRace, MACINA 29, MACINA RACE,) budete hvězdou vašich vyjížděk a vždy první ve vaši oblíbené občerstvovací stanici.
  • je všeobecně známo, že k největšímu odbourávání tělesného tuku dochází při delší fyzické aktivitě o nízké intenzitě. Na elektrokole zvládnete mnohem delší vyjížďky intenzitou přesně odpovídající vaší kondici k nejefektivnějšímu odbourávání přebytečných kil.
  • trápí vás chronické zdravotní obtíže, které vám brání v pravidelném sportování (potíže s klouby, astma atd.)? Elektrokolo vám dá na vaše problémy alespoň na chvíli zapomenout.
  • jezdíte na pravidelné cyklovýlety nebo dokonce cyklozájezdy do zahraničí a máte obavy, že s přibývajícími lety už je nebudete zvládat? Elektrokolo vám prodlouží vaše cestovatelské zážitky o desítky let.
  • chcete vyrážet na společné cyklovýlety s celou početnou rodinou a pod tíhou sedaček, přípojných vozíků a tažných tyčí je to pro vás spíše utrpením. S elektrokolem si budete s usměvem užívat celá rodina.

Legislativa k elekrokolům

Silniční provoz elektrokol stanovují tyto směrnice a normy.

Směrnice evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/ES.

Podle této směrnice jsou za elektrokola nevyžadující další schvalování považována elektricky asistovaná jízdní kola u kterých:
  • dopomoc elektromotoru je aktivování pouze při šlapání.
  • je maximální jmenovitý výkon elektromotoru 250 W.
  • rychlost s asistencí nepřesahuje 25 km/hod.
  • akcelerátor může bez šlapání uvést kolo pouze do rychlosti 6 km/hod z klidového stavu.
ČSN EN 15194:2009 v aktualizaci EN 15191:2012, známá jako EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles) - definuje limity, za kterých může být elektrokolo provozováno bez nutnosti typových zkoušek:

- 3 hlavní podmínky, kdy lze výrobek nazývat Elektrokolem dle EPAC:

1. Pohonný systém se aktivuje výhradně šlapáním. Norma však připouští akcelerátor, který funguje samostatně do 6 km/h a na maximální výkon zároveň při šlapání.

2. Maximální výkon motoru je 250W jmenovitého výkonu.

3. Asistence elektromotoru musí být senzoricky regulována do maximální rychlosti 25 km/h (norma pak připouští odchylku do + 10%).

4. Samostatný pohyb elektrokola je akceptovatelný do rychlosti 6 km/h.

- povinné označení elektrokol dle EPAC :

1. Rám musí být viditelně a trvale označen pořadovým (výrobním) číslem na snadno viditelné části.

2. Rám musí být viditelně a trvanlivě označen jménem výrobce nebo zástupcem výrobce a číslem evropské normy, tj. EN 14764 (městská a trekingová kola) a EN 14766 (horská kola).

3. Elektrokolo musí být trvanlivě označeno následujícími slovy: EPAC, číslo normy EN 15194 a uvedením jmenovitého výkonu a max. konstrukční rychlosti.

- další definice dle EPAC:

1. motor musí být odpojen jakmile jsou použity brzdy.

2. maximální napětí systému (baterie, řídící jednotka, motor) je 48V.

3. maximální přípustná váha elektrokola je 40 kg.

4. všechny elektro-součásti kola musí být testovány na odolnost proti nárazu, mechanickému opotřebení a na elektromagnetickou kompatibilitu (EMC).

- platnost normy: 27 států EU + Izrael, Norsko, Island a Moldávie.
  • platí od září 2009 ve všech zemích Evropské unie.
  • stanovuje požadavky na technické parametry elektrokol: maximální rychlost při asistenci elektromotoru a měření maximálního výkonu, na elektrický obvod, kabely a spoje elektrokola, testování baterií, elektromagnetickou kompatibilitu, řízení výkonu.
Elektrokola, která splňují omezení výše uvedené směrnice i pravidla normy EPAC, mohou být používání v provozu naprosto shodně jako běžná jízdní kola.

Problematika "legálních" a "nelegálních" elektrokol

Dalo by se říct, že nelegální elektrokolo neexistuje, a teoreticky každé "vozidlo pododobné jízdnímu kolu s elektromotorem" je možné používat. Výše uvedené směrnice a normy určují za jakých podmínek. Pokud elektrokolo splňuje tyto normy platí pro ně naprosto stejná pravidla, jako pro klasická jízdní kola - tj. můžete s nimi jezdit na silnicích a cyklostezkách stejně jako každý jiný cyklista, mohou na nich jezdit samostatně děti od 10 let, mohou se přepravovat ve vlaku jako jízdní kola atd.

Elektrokola, která tyto směrnice a normy nesplňují (např. vyšší rychlost při asistenci, pomoc elektromotoru bez šlapání nad 6 km/hod, vyšší výkon) nejsou jízdní kola ale motorová vozidla a mají např. tyto povinnosti a omezení: povinnost provedení typových zkoušek (homologace), příslušné ridičské oprávnění, registrační značku, přilbu i pro dospělé, pojištění (povinné ručení), nesmí na cyklostezky (resp. kamkoliv, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel).

V praxi se často setkáváme s argumentem "vždyť to stejně policajti nekontrolují". Ano zatím jsme se s něčím takovým také nesetkali, i když s přibývajícím množstvím elektrokol na silnicích se toho jistě brzy dočkáme. Kdo už po tom důsledně jde, jsou pojišťovny. V případě dopravní nehody za účasti elektrokola si nechávají důkladně prověřit, jestli se jedná o "legální" elektrokolo. V případě, že tomu tak není, je uživatel automaticky viníkem, bez ohledu na to, jak k nehodě došlo. Tj. nemá nárok na žádná plnění a naopak musí uhradit veškeré škody.